Monday 22 January 2018

Identitātes trūkumi - viskiji bez vecuma norādes

Pēdējā laikā samērā bieži ir sanācis saskarties ar dažādiem viedokļiem par viskijiem bez vecuma norādes (NAS whiskies). Tā ir strauji augoša viskiju “kategorija”, kuras popularitāti var skaidri redzēt arī Latvijas veikalu viskija plauktos.

Šī tēma viskija cienītājus mēdz polarizēt. Vieni uzskata, ka tas ir mārketinga triks, lai pārdotu gados jaunākus viskijus; citi uzsver, ka tas ir veids kā eksperimentēt ar dažādām garšām. Nolēmu dažas savas domas piefiksēt un ceru, ka tās noderēs, domājot par NAS viskijiem.


Kopsavelkot varētu teikt, ka, lai gan es neesmu kategoriski pret NAS viskijiem, to popularitāte situācijā, kad viskija cenas aug ātrāk par inflāciju, ir pamats skepsei.

Pirmkārt, dīvainā kārtā šīs “kategorijas” vienojošais elements ir sava veida trūkums vai nepilnība – nav norādīta informācija par receptē iesaistīto viskiju vecumu. Tā ir veca un izplatīta prakse. Teiksim, daudzi populārie jauktie viskiji jau izsenis ir bez vecuma norādes. Tiesa gan, runājot par NAS, reti kurš domā lētos jaukteņus. Runāts tiek par viena iesala viskijiem, uz kuru etiķetēm agrāk gandrīz vienmēr bija skaidri norādīts to vecums. Protams, bija arī vairāki populāri izņēmumi (Aberlour a’bunadh, Ardbeg Uigeadail), taču vecuma norāde bija viena no viena iesala viskiju identitātes sastāvdaļām.


Otrkārt, vecuma norāde ir pazudusi no viskijiem, kas bieži ir dārgāki par “entry-level” 10-12 gadus veciem viena iesala viskijiem. Dažreiz tas pat ir nozīmējis, ka ražotāji no aprites izņem savas standarta līnijas - piemēram, Scapa un Glenlivet.


Treškārt, NAS viskiji bieži nāk komplektā ar dažādiem mucu trikiem. Es te runāju par garšas noapaļošanu, jeb “finishing”. Princips ir vienkāršs – tu paņem viskiju, kas kādu laiku ticis briedināts “standarta” mucā (visbiežāk ex-burbona mucā) un to iepildi kādā “eksotiskā” mucā (ex-vīna muca, piemēram). Praksei kā tādai nav ne vainas, bet atsauksmes liecina, ka tiek pārdots vājš vai viduvējs viskijs smalkās drānās.

Ceturtkārt, lai gan skotu viskija likumdošana rada zināmus apgrūtinājumus, eksperimentēt var, norādot viskija vecumu. Attiecīgi – arguments, ka NAS kategorija skotu viskiju demokratizē vai padara pieejamāku un dinamiskāku, nav pārliecinošs. Kādā veidā caurspīdības trūkums padara produktu pieejamāku? Ja NAS produkta cena ir zemāka par konkrētās darītavas 10-12 gadīgo versiju, tad varbūt. Teiksim, Tomatin un Glencadam NAS produkti tiešām ir lētāki.

Piektkārt, nojaušu, ka industrijas pārstāvji labi saprot, ka patērētājs vecumu saista ar kvalitāti. Pieņemu arī to, ka vecāks viskijs ne vienmēr ir labāks, bet šo saikni starp uz pudeles norādīto vecumu un garšas baudījumu izveidoja pati industrija. Arī cenu politika uz to norāda, jo viskiji, kas ir vecāki par kādiem 20 gadiem bieži ir neproporcionāli dārgāki par saviem jaunajiem radiniekiem. Praksē tad pastāv divas patiesības – jauniem viskijiem vecums nav svarīgs, veciem viskijiem – ļoti.
Sestkārt, ir gadījumi, kad receptē nepieciešams brieduma un jauneklīga raupjuma līdzsvars. Šādās situācijās formāli būtu nepieciešams uz etiķetes norādīt jaunākā viskija vecumu, bet patērētājs var būt neizpratnē, kāpēc viņam dārga nauda jāmaksā par 5-gadīgu viskiju. Tas var izpausties arī “konceptuālās” receptēs. Piemēram, Tomatin Decades un Glenfarclas 175th Anniversary bija produkti, kuros ļoti vecs viskijs bija sajaukts ar ļoti jaunu, taču patērētājs zināja aptuvenās proporcijas un pamatojumu.


Septītkārt, ir darītavas, kuras ir tik jaunas, ka tām nav ilgi briedināta viskija. Teiksim, tikai dažiem Kilchoman viskijiem ir vecuma norāde, bet vismaz sākumā tas tika kompensēts ar viegli pieejamu informāciju par pudeles saturu.


Kopsavelkot – NAS ir viskiju kategorija, kuras vienojošais elements ir informācijas trūkums. Tie var būt interesantāki par viskijiem ar vecuma norādi, ja meistars receptē iesaisti dažādu vecumu viskijus. Tie nav problēma, ja mērķis ir piedāvāt jaunāku un jestrāku viskiju par pieejamāku cenu. Tiesa gan, tie tikpat labi var būt viduvēji viskiji no populārām darītavām, kas ir ietērpti smalkās drānās, lai tos varētu pārdot par dārgāku naudu. Šī iemesla dēļ iesaku viskija cienītājiem 2018. gadā būt acīgiem un savus pirkumus izdarīt rūpīgi.